2023.07.20. 11:10
Számos fejlesztésre kap pénzt Debrecen, mely még élhetőbbé válik
Kilenc felfüggesztett projekt kapott ismét zöld utat, jelentős és régen várt beruházások indulhatnak el.
Pósán László országgyűlési képviselő (balról), Papp László polgármester, Kósa Lajos és Tasó László országgyűlési képviselők a sajtótájékoztatón
Forrás: Kiss Annamarie
A Magyar Közlönyben április 28-án megjelent két kormányhatározat értelmében mintegy 174 és fél milliárd forint kormányzati támogatásból fejleszthet Debrecen 2023. és 2026. között. Az első a város víziközmű-infrastruktúra fejlesztését foglalja magában 108,797 milliárd forint értékben. A második kormányhatározat az Északnyugati Gazdasági Övezet vasúti infrastruktúra-fejlesztéséről szól, melynek összértéke legfeljebb 65,68 milliárd forint.
Július 19-én újabb kormányhatározat jelent meg, melynek értelmében további 112,198 milliárd forint fejlesztési forrás érkezik Debrecenbe.
A részletekről július 20-án sajtótájékoztatón számoltak be a debreceni Kölcsey Központban.
– Az elmúlt időszakban több olyan kormánydöntés is született, melyek érdemben befolyásolják Debrecen fejlesztési folyamatait. Április 28-án már születtek kormányhatározatok mintegy 174 és fél milliárd forint értékben a város víziközmű-hálózatának fejlesztéséről, valamint vasútfejlesztésekről. Ezek mind a gazdasági fejlesztésekre koncentráltak – mondta Papp László, Debrecen polgármestere. A második csomagban mintegy 112,2 milliárd forintnyi, Debrecent érintő fejlesztési forrást ítélt oda a kormány, melyek jelentős része a közlekedésfejlesztésre koncentrál.
Tavaly novemberben szinte mindenkit sokkolt a hír, hogy jelentős, Debrecent is érintő beruházásokat függesztett fel a kormány. Az ellenzék kérdezte, hol a városvezetés, hol vannak az országgyűlési képviselők? Nos, itt vagyunk és folyamatosan dolgozunk Debrecenért. Számos felfüggesztett beruházásról sikerült a kormányt meggyőzni, a már korábban bejelentett és elindított beruházásainkat visszakaptuk
– emelte ki a Papp László.
Indulhat az Ótemető-Rakovszky csomópontfejlesztése
Papp László hangsúlyozta, a közlekedésfejlesztések szorosan kapcsolódnak a Debrecen2030 programhoz.
Elsőként a Füredi, a Csigekert és a Szabó Lőrinc utcák csomópontjának átalakítását emelte ki, amelynek kiviteli tervei rendelkezésre állnak, s a jövő évben elindulhatnak a munkálatok. – Mintegy 2 milliárd forint fejlesztési forrást ítélt meg a kormány a 4-es számú főút Rakovszky utca és Ótemető utcai csomópontjának kapacitásbővítő fejlesztésére. Itt a szükséges kisajátítási eljárások lezárultak, már csak egy közművezeték kiváltása szükséges. A kiviteli tervek elkészültek – ismertette.
A projekt során egy 60 méteres jobbra kanyarodó sávot, valamint az Árpád téri csomópontban szintén jobbra kanyarodó sávokat létesítenek 77 méteren.
– Kiemelt terület továbbá az északi városrész. Józsán jelentős az átmenő forgalom, ennek csillapítására készülhet el egy tehermentesítő út, melynek a kiviteli tervekig terjedő előkészítésére, tervezésére mintegy 400 millió forintot fordíthatunk. Ez egy olyan összekötő út lesz, amely Józsát elkerülve köti össze az új M35 Józsa csomópontot a 35-ös számú főúttal – mutatta be a polgármester.
Szintén a kormányzati csomag része a 35-ös számú főút Józsa és a 354-es főút közötti szakaszának 2x2 sávra való bővítése. Ennek előkészítésére, kiviteli terveinek elkészítésére 325 millió forint áll majd rendelkezésre.
Mindezek mellett 7,4 milliárd forint érkezik a 354-es főút és a 33-as főút összekötése első ütemének (354. sz. főút – Vezér utca közötti szakasz) kivitelezésére, folytatva a már elkészült Ragoda dűlőt, kikötve a 354-es számú gyorsforgalmi útra. A támogatás egy 2x1 sávos, mintegy másfél kilométeres út kialakítására vonatkozik.
Mindezeken túl 150 millió forint áll majd rendelkezésére a Füredi út – Böszörményi út csomópont fejlesztése, bővítése tanulmánytervének elkészítésére; 300 millió forint jut a 48-as számú főút Vámospércsi úti szakasza kapacitásbővítő fejlesztésének első ütemére, a Hétvezér–Budai Nagy Antal utcai csomópont komplex fejlesztéséhez, csomópontbővítéséhez szükséges területszerzésre, előkészítésre.
További támogatások érkeznek a Vágóhíd utcai felüljáró fejlesztésének, valamint a Nyíl utca fejlesztésének előkészítésére, a Mandolás utca hiányzó, 725 méteres szakaszánák kiépítésére, valamint a Debrecen-Keleti elkerülő út előkészítésére, környezetvédelmi engedélyek megszerzésére. (A konkrét támogatásokról, tervezésekről és kivitelezésekről későbbi cikkeinkben bővebben is beszámolunk.)
A debrecenieknek hasznos, s fontos fejlesztések
– A közlekedési, gazdasági-ipari fejlesztések mellett pedig több, a fenntarthatóság, környezetvédelem és biztonság miatt fontos fejlesztések végrehajtására is kaptunk kormányzati támogatást. Ilyen a két napelempark kialakítása összesen több mint 40 hektárnyi területen, amely jelentős segítséggel szolgálhat majd a közösségi közlekedés kiadásainak csökkentéséhez – emelte ki Papp László.
Támogatást kap a Debrecen Környezetvédelmi monitoring rendszer is, továbbá a Déli Gazdasági Övezet belső útjai mentén és a környezetében 1949 darab fát ültetnek, 30 ezer négyzetméter zöld felülelet alakítanak ki, valamint a Gazdasági Övezet környezetében 3,5 hektár területen erdészeti facsemetéket is ültetnek 7 ezer darab/hektár intenzitással, ami összesen közel 24 és fél ezer darab erdészeti facsemetét jelent.
– A kormánnyal folytatott hosszas egyeztetés után születtek ezek a három évre szóló fejlesztési csomagok, ráadásul olyan időszakban, amikor mindenki igyekszik a fejlesztéseket visszafogni. Ezek, s továbbiak is mind azt a célt szolgálják, hogy Debrecen Magyarország vezető vidéki gazdasági nagyhatalma legyen, megelőzve Győrt és Székesfehérvárt. Eljön az az idő, amikor a soproniak akarnak majd Debrecenbe költözni – fogalmazott Kósa Lajos.
A debreceni országgyűlési képviselő elmondta, az egyeztetések során olyan szempontok szerint tárgyaltak, minthogy csak olyan beruházásokat támogatnak, amelyek a debreceniek érdekét, jólétét szolgálják, amelyek élhetőbbé teszik a várost. Mint fogalmazott, olyan város kialakítására törekednek, amely élhető, van jövedelem, valamint megfelelő kereslet és kínálat.
– Másik szempontunk, hogy olyan fejlesztések legyenek, amelyek hasznosak a debreceni gazdasági és ipari tevékenységek számára. A Vágóhíd utca felüljáró rekonstrukciója például ugyanúgy előnyére válik majd a kis- és középvállalkozásoknak, mint a nagyvállalatoknak – mutatott rá a honatya. Végezetül pedig kiemelte: lényeges szempont volt, hogy a város fejlődésével összehangolt fejlesztések legyenek. Az egyes beruházásokat úgy kell megvalósítani, hogy azok a szükségesnél nehezebbé ne tegyék a debreceniek életét.
Még élhetőbbé válik Debrecen
Pósán László elmondta, sokan nem tudják azt, hogy Debrecen forgalmasabb útjai között jelentős az állami tulajdonú. Ezekhez az önkormányzat nem nyúlhat, csak jelezheti az állam felé az esetlegesen felmerülő problémákat.
A mostani kormányzati döntésben sok Debrecent érintő, forgalomgyorsító és -csökkentő állami útberuházás van, melyek jelentősen megkönnyíthetik a helyiek életét
– mutatott rá. Kiemelte, a keleti-délkeleti városrészek és a város többi része közötti útkapcsolat kevés pontra szűkíthető a vasútvonal miatt, ugyanis csak néhány felüljáró biztosítja az áthaladó forgalmat. Ezek közül kettő, a Vágóhíd utcai, valamint a Homokkerti felüljárók most bekerültek a tervezések, előkészítések közé.
– A rendszerváltást követően a kelet-magyarországi politikusok gőzerővel kezdtek el azon dolgozni, hogy a régió a fejlődés útjára álljon. Debrecennek és a vármegyének mindig is olyan politikusai voltak, akik azért dolgoztak, hogy ezt a térséget olyan helyre emeljék, ahová való. Ez a munka most kezd beérni, amikor a debreceniek érdeke találkozik a kormány szándékával – mondta Tasó László országgyűlési képviselő.
Kiemelte, a fejlesztések hatásai nem csak Debrecent, hanem a vármegyét és az egész régiót érintik, hiszen a városon kívüli lakók, erre járók, illetve a városban dolgozóknak fontos, hogy gyorsan és biztonságosan elérjék a települést, vagy ha el akarják kerülni, arra szintén meglegyenek a megfelelő lehetőségek.